Capcanele turismului stomatologic

România și, în primul rând Timișoara, au devenit destinații preferate pentru așa numitul „fenomen” al turismului stomatologic.

Vizitarea Timișoarei pentru tratarea unei afecțiuni stomatologice poate fi o variantă optimă datorită calității serviciilor stomatologice, profesionalismului personalului medical și, nu în ultimul rând, rațiunea financiară. Costurile pentru un tratament medical complex sunt mult mai mici decât în țările din vestul sau nordul Europei, așa că, la prima vedere, un tratament stomatologic pe plaiuri mioritice pare o „afacere” bună.

Cum se întâmplă de cele mai multe ori, lucrurile nu stau chiar așa pentru că tratamentul stomatologic nu se reduce la cost, sau cel puțin la un cost stabilit fără o anamneză temeinică. În cea mai mare parte din cazuri, pacienții care vin să se trateze în România transmit o „cerere de ofertă” pe e-mail, însoțită de o descriere sumară a problemei și de o radiografie și așteaptă informații clare în ceea ce privește durata și costurile tratamentului.

În fața unei astfel de solicitări, medicul, indiferent de cât de bun ar fi și de câtă experiență ar avea, nu poate oferi un răspuns pertinent. Pur și simplu nu are informațiile particulare ale cazului astfel încât să poată stabili un tratament personalizat eficient. Dacă această ofertă se trimite totuși, pacientul își formează niște așteptări care s-ar putea ca, în momentul în care ajunge la clinica pe care a ales-o, să nu corespundă nici disponibilităților sale de timp și nici a celor financiare necesare pentru rezolvarea corectă a problemelor sale.

Este foarte important ca pacientul rezident în afara României să abordeze solicitarea actului medical cu maximă seriozitate și să conștientizeze că, la final, dorește să-și redobândească starea de sănătate, ceea ce nu se poate obține printr-o abordare superficială.

Colegul nostru, Dr. Bogdan Fondrea, detaliază pe această temă și sugerează niște bune practici pe care orice pacient ar trebui să le aplice: